Как приложенията на смартфона Ви следят и споделят данни

Проведено проучване на почти 1 милиона приложения за Android разкри как се събират и споделят данни от смартфони, като близо 90 на сто от приложенията са настроени да прехвърлят информация обратно в Google.
Изследователи от университета в Оксфорд анализираха приблизително една трета от приложенията, налични в Play Store на Google и установиха, че дадено приложение може да прехвърля данни на трети страни, като едно от пет приложения може да споделя данни с повече страни.
Реубен Бинс, който ръководи проекта, каза, че тъй като повечето приложения вече са се преместили на „фриймиум“ модел, където те правят приходи от реклама, а не от продажби, споделянето на данни е излязло извън контрол.
Потребителите, регулаторите и понякога дори разработчиците на приложения и рекламодателите не знаят до каква степен се споделят данни от смартфони към групи за дигитална реклама, брокери на данни и посредници, които купуват, продават и смесват информация.
Данните, събирани от трети страни чрез приложения за смартфони, могат да включват всичко - от информация за профила, като възраст и пол, до подробности за местоположението, включително данни за антените на мобилни телефони или Wi-Fi рутери, както и информация за всяко друго приложение на телефона.
Изследователите от Оксфорд разгледаха кода в приложенията, които показват, че се прехвърлят данни, и показаха колко широко се споделят данни, както и как тези данни често се насочват нагоре към шепа компании, по-специално компанията майка на Google Alphabet, както и Facebook, Twitter, Verizon, Microsoft и Amazon.
Концентрацията на данни в ръцете на най-големите технологични компании в света често се маскира от мрежа от дъщерни дружества, които събират данни от приложения за смартфони. Анализът показа, че 88 на 100 от приложенията могат да прехвърлят данни на трети лица, които в крайна сметка са собственост на Alphabet, докато 43 на 100 могат да прехвърлят данни на фирми, които в крайна сметка са собственост на Facebook. Тъй като данните в крайна сметка се прехвърлят в един и същи бизнес, те могат да бъдат използвани за създаване на подробни профили.
Google оспорва последиците от изследването, казвайки, че неправилно характеризира „обикновени функции“, като например приложение, отчитащо се при срив и неговия анализа.